Tatra 815
|
Tatra 815 je nákladní automobil se znakem náprav 4x4, 6x6, 8x8, 10x8,
10x10, 12x8 a 12x12. Je určen pro povoz ve velmi těžkém terénu.< Kde se model T815 vzal?
Na trh byl uveden po absolvování jízdních zkoušek na zkušebním polygymu
závodu Tatra a na ruské Sibiři v těžkých terénních i klimatických podmínkách v
roce 1983. Model T815 koncepčně navazuje na předchozí model T813. Model T148
měla nahradit řada T157, ale kvůli vysoké unifikaci dílů s modelem T815 nakonec
vznikla pouze sjednocená řada T815.
Podvozek
- řiditelná náprava
- neřiditelná náprava
- trubkové nosníky
Jednotlivé moduly jsou navrženy tak, aby se z nich dal složit teoreticky
jakýkoliv typ podvozku s několika řiditelnými nápravami. Právě díky této
možnosti se podstatně zvýšila spolehlivost a zaměnitelnost dílů a zjednodušila
údržba a montáž. Tatra ve svém programu nabízí podvozky typu 4x4, 6x6, 8x8,
10x10 a 12x12 (dále jsou pak upravovány i na 10x8, 12x8). Nápravy jsou tvořeny
většinou rozvodovou skříní s uzamykatelným diferenciálem a nezávisle
odpruženými poloosami. Dále se podvozek doplňuje i o mezinápravové
diferenciály. Pro páteřový rám se díky jeho jedinečnosti vžilo označení
"Tatrovácká koncepce".
Motor
Pohon zajišťuje motor T3D splňující společně se systémem SCR emisní
limity Euro IV. Dříve motory T3A, T3B (Euro I), T3B (Euro II), T3C (Euro
III). Motor T3D vychází z výše zmíněných předchůdců a je to vidlicový
přeplňovaný vzduchem chlazený osmiválec s přímým vstřikem paliva a válci
uloženými do V. Pohon jednoho sacího a jednoho výfukového ventilu na válec
zajišťuje vačková hřídel s rozvodem OHV . Objem motoru je 12
667 cm3 a poskytuje výkon 280 nebo 320 kW (dle provedení).
Vzduchové chlazení ventilátorem je pro vozy Tatra stejně
charakteristické jako koncepce páteřového rámu. Vzduchové chlazení má výhodu v
jednoduší konstrukci motoru, kdy se nepoužívá rozvodu chladící vody, vodního
čerpadla a chladiče a tím odpadají i problémy s případnou netěsností systému a
zjednodušuje se údržba, rovněž je schopen poradit si i s vysokými nadmořskými
výškami. Nevýhodou je naopak vyšší hlučnost i velikost motoru a velký výkon
potřebný pro provoz ventilátorů.
Do nákladních vozů Tatra jsou však na přání zákazníků montovány i motory
zahraniční provenience, a to ve velmi širokém spektru: Caterpillar, Cummins,
Deutz, MTU a Renault (nejvýkonější dodávaný motor - MTU, dosahuje pod
kapotou Tatry výkonu 610 kW! (zdvihový objem 21 930 cm3)).
Převodovka
Hnací točivý moment motoru je převáděn na hnací hřídele jednotlivých kol
pomocí převodovky. Hlavní převodovka (typ 14TS210L) má sedm rychlostních stupňů
pro jízdu vpřed a jeden pro jízdu vzad (dříve 5+1 (typ 10TS180)). Přídavná
(redukční) převodovka má dva rychlostní stupně a celá soustava umožňuje zařadit
14 stupňů vpřed a 2 vzad.
Druhy provedení
Asi nejznámějšími nástavbami jsou sklopné plošiny jednostranné nebo
třístranné označované jako S1 a S3. Dalšími nástavbami jsou valníková plošina,
cisterna, jeřáb, rýpadlo, domíchávač betonu, pumpa na beton, tahač návěsů a
mnoho dalších speciálních nástaveb včetně verzí pro vojenské účely.
Po převratu režimu v roce 1989 se situace Tatry
velmi zkomplikovala. Snížila se výroba, protože dosavadní největší odběratelé
především z řad východních zemí snížili poptávku. Dalším důvodem úpadku byla
privatizace společnosti a nástup vrcholového managementu, který si se
společností nedokázal poradit. Záchranou nebylo ani odkoupení většinového
podílu (80,5%) akciové společnosti Tatra a.s. americkou společností Terrex
Corporation, která sice umožnila vstoupit na širší celosvětový trh, ale
nedokázala uvést Tatru do zisku. V roce 2006 Tatru od Terexu odkoupila společnost
"Blue River" a zdá se, že se Tatra po mnoha letech úpadku konečně
vzpamatovává.
Významnými zakázkami jsou vozidla pro vojenské účely. V této nové éře se
Tatra věnovala dalším inovacím podvozku a u svých vozů použila nový druh
odpružení polonáprav pomocí vzduchotlakových vlnovců v kombinaci s vinutými
pružinami a olejovými tlumiči tzv. KingFrame® Lite a nebo kombinací listových
pružin se vzduchotlakovými vlnovci KingFrame® Heavy. Tato úprava snížila
opotřebení pneumatik nezatíženého vozidla tím, že se tlak ve vlnovcích reguluje
v závislosti na zatížení vozidla a tím se udržuje ideální poloha polonáprav
(kola ve vodorovné poloze - dříve kola podseknuty pod úhlem 6 stupňů a 40
minut).
Vývoj z řady 815
Úpravy podvozku se týkaly i modelu T815, který se nově začal označovat jako
815-2 (lze poznat podle předních schůdků, které jsou u T815-2 stejné jako na
fotce "domíchávač betonu"). Osvědčenou koncepci rámu i pohonné
jednotky s četnými inovacemi mají i nově vyráběné vozy od roku 1998 . Jsou to modely
T815-2, T815-2 TERRNo1, T163 JAMAL, T815-2 ARMAX, T816 FORCE a od roku 2006
model T815-7 (T817).